winniehurst

Alla inlägg under augusti 2009

Av Marianne - 30 augusti 2009 21:50

har nu gått sedan Julia fick sitt första anfall. Över 1 år. I ärlighetens namn, för mindre än 6 månader sedan kunde jag aldrig, aldrig föreställa mig att hon skulle finnas kvar hos oss så här länge. Men det gör hon - och hon mår bra! Riktigt, riktigt prima!!! Min kämpe till staffetjej :-)


Jag satt här igår och gick igenom alla epilepsihistorier jag fått in under det här året, och den krassa verkligheten är ju att de flesta drabbade hundar inte lever mycket längre än 1 år efter denna vidriga sjukdoms debut - om ens det. Det är en fruktansvärd sjukdom som tär något oerhört, inte bara på hunden utan även på dess omgivning. Man känner sig svag, liten och maktlös inför det lidande som drabbar ens vän och familjemedlem. Och jag avskyr den känslan!!!

Efter otaliga långa timmar framför internet på jakt efter information, tips - helt enkelt en gnutta hopp! - så fann jag några halmstrån att greppa efter. I slutet av maj lade jag över Miss J på rå föda innehållande bl a mycket kalkon (den höga serotoninhalten påstås kunna påverka i positiv riktning), hög halt av omega-syror, inget spannmål. Jag försöker utsätta henne för så lite stress som möjligt. Just det är en svår och ständig balansgång eftersom all stress, även för hunden positiv sådan, bevisligen kan leda till anfall - hon måste ju ändå få leva ett värdigt och roligt liv!

Faktum är att Julia idag mår strålande! Hon är glad, pigg och aktiv igen. Hennes päls gnistrar och hon börjar återfå forna dagars Julia-former ;-) Hon har haft ett anfall på 13 veckor - och det är nästan ingenting. Jag har t o m minskat på medicineringen! Om denna makalösa förbättring i hennes hälsotillstånd beror på de förändringar vi genomfört, det kan självklart ingen bevisa. Det enda jag med säkerhet vet, det är att den Julia som finns här idag inte alls är samma Julia jag levde med och led med under årets första månader!


Under mina efterforskningar fann jag något mycket intressant, en teknik kallad OC (Ocular Compression): http://www.canine-epilepsy.com/Ocularcompression.html

När jag märkte att det senaste anfallet var på G fick jag möjlighet att försöka mig på detta. Om det var OC-tekniken som fungerade eller om det berodde på andra orsaker, det vet jag inte, men jag kunde känna hur spänningarna i Julias kropp släppte mer och mer. Det väntade anfallet klingade helt enkelt av och blev inte värre än en liten ryckning i bakbenen. Jag var mållös vill jag lova!


Epilepsi är en hemsk, förrädisk sjukdom, och man lever hela tiden med vetskapen om att den kan slå till ordentligt när man minst anar. Det finns i bakhuvudet hela tiden. Men just nu så njuter jag bara av min älskade hund som i detta nu ligger här tätt intill mig i soffan och snarkar. Jag njuter av hur bra hon mår, hur strålande frisk hon ser ut, hur glad och lycklig hon är. Jag njuter av hennes tokiga upptåg och hennes egenheter. Jag njuter av världens bästa, vackraste, goaste, mest speciella lilla Julia!


Epilepsiforskningen på staffordshire bullterrier behöver vår hjälp! Läs mer: http://www.ssbtk.net/epilepsi.html

Av Marianne - 25 augusti 2009 21:42

går från klarhet till klarhet!

I lördags knep de sin 2:a pinne i agilityklass 2 och belade en 3:e placering bland 27 startande i klassen!

STOLT STOLT STOLT :-) Behöver jag säga att jag & mamma Julia är ruggigt stolta över, och djupt imponerade av, de underbara tjejerna? Nä, trodde inte det ;-)

Se loppet här: http://elinshunderi.blogspot.com/2009/08/agilitytavling-i-kungsbacka.html

G R A T T I S !!!

Av Marianne - 25 augusti 2009 21:29

skall han bli minsann, den gode "Eddie" (Winniehurst Native Tongue), tillsammans med alla sina polare!

Tack Ingela för bilderna!

Av Marianne - 25 augusti 2009 17:45

när jag ser bilderna på 5 månader söta Garpenborg's Clara, numera "Pajas", i Madame Garpenborgs blogg.... Så jag snodde ett par :-)

Lilla godbiten Clara som jag föll för redan när hon var sisådär 6 veckor: http://garpenborg.bloggagratis.se/2009/05/16/1679965-garpenborgs-clara/

Och nu, några månader senare, är hon fortfarande lika "vill ha-begärs-väckande" söt:

Av Marianne - 21 augusti 2009 19:01

med andra ord en perfekt eftermiddag för en sväng ner till favoritsjön med Julia = inga soldyrkande människor som har fräckheten att göra anspråk på "vår" sjö ;-)

Som ni ser var förväntan inför vad som komma skall stor och min lilla staffefröken tyckte matte var ruggigt långsam - kamera skulle med, skor skulle av (man tenderar att bli ganska så blöt under dessa aktiviteter) och, ja...

Hon är helt enkelt för härlig, min älskade J!

Av Marianne - 17 augusti 2009 11:06

innan jobbet blev det lite godissök här hemma. Bildkvaliteten är inte den bästa, men men :-)

Av Marianne - 17 augusti 2009 10:43

Visst hade det varit kul att åka........


Anmälningssiffrorna ras för ras:

http://www.worlddogshow2009.com/fileadmin/Media/Svetova_vystava/doc/statistics.pdf

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards