winniehurst

Direktlänk till inlägg 5 september 2012

Tänk om vi alla kunde vara som Igor...

Av Marianne - 5 september 2012 21:41

Jag vet att jag sällan talar om honom i extremt positiva ordalag. Jag vet att jag lätt snöar in på det jobbiga med honom, istället för att fokusera på hans positiva sidor. Jag borde bättra mig.


En av dessa positiva sidor är den gode ryssens fantastiska förmåga att samexistera med andra hundar - han tycker konflikter är obehagliga, han svarar helst inte på provokationer utan lämnar hellre en grälsjuk antagonist än att stå kvar med risk att provocera. Han lyssnar på vad den andre har att säga och delar gärna med sig av det som är hans. Detta gör att han lätt kan umgås med de flesta hundar och de flesta accepterar honom till slut, även om det inte varit kärlek vid första ögonkastet. Inte illa av en 5 år gammal okastrerad riesenpojke kan jag tycka, och faktiskt en väldigt sympatisk egenskap.


Tänk om vi alla kunde vara lite som Igor, bara lite grann? Tänk så mycket enklare allt skulle vara utan alla dessa intriger och dramer vi låter oss dras med i, utan egon och ha-begär. Om vi kunde lära oss att samexistera och faktiskt tycka att det är ok, trots att vi kanske inte älskar varandra och delar samma åsikter och tankar, om vi kunde visa lite mer tolerans och förståelse - tänk så mycket mer vi skulle få ut av arbetslivet, skolan, föreningslivet och våra personliga relationer med våra artfränder.

En utopi, javisst, för vi är ju trots allt betydligt mer komplexa varelser än en Igor. Men tänk om...


 


 
 
Tina

Tina

5 september 2012 22:35

Tänk vad mycket bra saker som skulle bli gjorda, tänk så mycket roligt så många skulle ha och tänk vad allting skulle bli så mycket enklare - jag önskar att alla var som Igor...

http://wwww.tinric.com

 
Frida

Frida

5 september 2012 22:47

KLoka ord. Mycket kloka ord. Tänk vad mycket vi har att lära av dem. De fyrbenta <3

http://www.deveritas.se

 
Ingen bild

ullis

6 september 2012 07:07

Visst vore det fantastiskt! Dock är jag tveksam till att alla människor är mer komplexa än Igor..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne - 7 september 2013 10:06


   För alla er som inte riktigt vågar ta steget fullt ut och börja BARFa på riktigt - Mush har ett gäng superprodukter att erbjuda! Hämta en gratis provpåse här: http://www.mushbarf.com/sv/eform/submit/gratis-maltid   Läs gärna mer om fin...

Av Marianne - 29 juli 2013 00:24


Att förtränga och vägra inse de fakta som travas upp framför ögonen på en är något människan är bra på. En del av mig vill köra på den linjen, men hjärnhalvan som lagrar minnen och erfarenheter kämpar emot.Så nu sitter jag här och fyller i papper eft...

Av Marianne - 28 juli 2013 08:03


Ja, fråga Ryssen - han svälter!

Av Marianne - 28 juli 2013 02:19


gör det som varit så ohyggligt levande igen - på gott och ont kanske...   “If having a soul means being able to feel love and loyalty and gratitude, then animals are better off than a lot of humans.” - James Herriot -    ...

Av Marianne - 28 juli 2013 00:17

Snygga & med vinnarskallar! BILDER FRÅN HUNDLÖPET         ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards